بهنظر میرسد که سامسونگ کاملاً برروی ساخت گوشیهای تاشو تمرکز کرده و احتمالاً همین موضوع باعث میشود که در رقابت با اپل یا متا در ساخت هدستهای واقعیت افزوده یا مجازی عقب بماند.
درصورتی که اخبار را دنبال نموده باشید ، قطعاً میدانید که مدتی است اخبار و شایعات دنیای متاورس بیشتر از هر زمان دیگری بهگوش میرسد. دنیایی خیالی که درمقابل گسترهدید کاربر ایجادشده و آن را در خود غرق میسازد. درواقع ، پراهمیتترین تکنولوژی نهفته در متاورس واقعیتمجازی ( VR ) یا زیرشاخههای آن نظیر واقعیتافزوده ( AR ) یا واقعیتترکیبی ( MR ) خواهد بود.
بهنظر میرسد که جاهطلبی بعدی اپل ورود به این حوزه خواهد بود. و شواهدی وجود دارد که به این موضوع رنگوبوی حقیقت میدهد. درسالیاناخیر ، کوپرتینوییها مهندسان متعددی را از شرکت اچتیسی ، سونی ، فیسبوک ، مایکروسافت و… استخدام نمودهاند. که گمانمیرود همه در تیم واقعیتافزودهی این شرکت درحال کار برروی اولین دستگاههای HMD ( نصبشده-روی-سر ) این شرکت مبتنیبر فناوری AR و VR هستند.
بااینوجود ، بهنظرمیرسد که سامسونگ سیاست متفاوتی را درپیش گرفته است. و ظاهراً تولید گوشیهای هوشمند تاشو را در اولویت قرارداده و برروی آیندهی آنها شرطبندی نموده است.
گفتهمیشود علت غولکرهای صنعت فناوری اینست که ساخت گوشیهای تاشو ریسک کمتری را بهدنبال دارد و این شرکت شانس موفقیت بیشتری در اینزمینه دارد. درحقیقت ، جاهطلبی سامسونگ کاملاً متفاوت از اپل میباشد. چراکه شنیدهها حاکی از آنست که اپل در چشمانداز بلندمدت خود قصد دارد تا اوایل دههی آینده هدست یا عینکهای واقعیتافزوده را بهکلی جایگزین گوشیهای آیفون نماید.
دیگر رقبای سامسونگ همچون متا ، مایکروسافت ، سونی و تا حدی کوالکام نیز سرمایهگذاری هنگفتی در این زمینه انجامدادهاند. بهطوری که فیسبوک نیز بدنامی خود در پوشش دنیای متاورس را پنهانکرده. و نامش را به « متا » تغییرداده و با پیشنهاد حقوقهای هنگفت درحال جذب کهنهکاران این صنعت میباشد. با این تفاسیر ، شاید بیراه نباشد که بگوییم سامسونگ از قافله عقب افتاده است.
همچنین این احتمال وجود دارد که سامسونگ در سکوتخبری و در شرایط آزمایشگاهی روندساخت هدستهای خود را دنبال نماید.
تحلیلگری بهنام کیمگوانگسو معتقداست که سامسونگ باید به محصولات تاشو پایبند باشد. چراکه اینشرکت بهتنهایی گزینههای محدودی را جهت ساخت دستگاههای HMD دراختیار دارد. بهعبارتدیگر ، شرکتهای بزرگ فناوری بهجای تمرکز برروی محصول سختافزاری خاص ، روی ساخت پلتفرم تمرکز مینمایند.
گوگل دارای سیستمعامل اندروید است و مایکروسافت با ایکسباکس و سونی با پلیاستیشن در صنعت گیمینگ فرمانروایی میکنند. بنابراین ، بهسادگی میتوانند برای دستگاه XR ( واقعیت گسترده ) خود بازاریابی نمایند. این درحالی است که سامسونگ از اینویژگی برخوردار نیست ؛ ازاینرو ، ساخت چنین محصولی میتواند بسیار پرریسک باشد. بهزبانساده ، قطعاً هدست سامسونگ به سیستمعامل و برنامه و حتی بازی نیاز خواهد داشت. و سامسونگ قطعاً باید با شرکتهای ثالث در گرفتن مجوزهای لازم همکاری کند که بسیار دشوار خواهدبود.
بنابراین ، حتی اگر سامسونگ محصولاتی را با تمرکز بر واقعیتافزوده بسازد ، این شرکت فاقد محتوا و پلتفرم جهت ایجاد اکوسیستم متاورس است. ولی چشمپوشی برروی آینده و درآمد هنگفت این بازار نیز قابل صرفنظر کردن نیست . طبقآمار ، فروش هدستهای واقعیتافزوده ، واقعیتمجازی و دستگاههای مرتبط میتوانند درمجموع تا سال 2024 به بالغبر 70 میلیون دستگاه برسد که 300 میلیارد دلار درآمد را راهی شرکتها خواهد نمود.
برای ماندن در رقابت با شرکتهایی همچون اپل ، سامسونگ باید شریکی در اینزمینه بیابد که دارای سالها تجربه در زمینهی محتوا و پلتفرم باشد.
بعنوانمثال، مایکروسافت و کوالکام چنین مشارکتی را ایجاد نمودهاند. بنابراین ، دلیلی وجود ندارد که سامسونگ نتواند اینکار را تکرارکند و شاید بتواند شریک قابلی برای گوگل باشد.
سامسونگ دارای سهمبازار بینظیری در تجارت گوشیهای هوشمند تاشو میباشد. ولی درواقع بدینعلت است که اپل هنوز وارد بازار گوشیهای تاشو نشدهاست. طبق گفتهی مینگچیکو ، اپل بهعلت اکوسیستم خود میتواند در سال حداکثر 20 میلیون دستگاه آیفون تاشو را فروشد. که بهصورت چشمگیری بیشتر از فروش گوشیهای تاشو سامسونگ میباشد.
بههرحال ، باید منتظر بمانیم و ببینیم که سامسونگ در آینده چهتصمیمی درقبال ورود به دنیای متاورس خواهدگرفت. و آیا میتواند مثل بازار گوشیهای هوشمند به یکی از بازیگران اصلی درساخت هدستهای AR و VR تبدیل گردد.